måndag 11 april 2011

Funderingar söndag

Efter att ha läst Tänk Om manifestet funderar jag över bibliotekets roll i detta. Vad är ett bibliotek frågar jag mig. Ordets betydelse är rum för böcker. En definition av bibliotek som jag gillar är: Minne, makt och möte. Visst låter det fint? Om vi tänker om detta i skoltermer: Rummets betydelse har minskat, eller rättare sagt, rummet har vidgats. Boksamlingen har expanderat, vårt kollektiva minne, där kan vi nu räkna in databaser och alla resurser som finns på nätet är inte bundet av någon fysisk plats. Bibblan är inte längre ett rum med hyllor. Hur ska skolbiblioteksverksamheten fungera för att på bästa sättet vara med i arbetet för elevernas måluppfyllelse? Eller för att tala Reggio: Man vet vad ett bibliotek är, men inte vad det kan bli!

1 kommentar:

  1. Härliga tankar! Jag hänger på och med, definitivt! Minne, makt och möte - det gillade jag.

    SvaraRadera