måndag 10 oktober 2011

Arbetslag åk8

Vi sammanfattar lite punkter som vi tycker är viktiga:

# Ger eleverna i uppgift att komma med frågor till mentorsamtalen. Inte att vi styr samtalet och ger dem frågor, utan att eleven styr samtalet.

# Vi ska hjälpa eleverna att kunna formulera dessa frågorna.
T.ex:
"Hur ska jag göra för att komma ihåg det jag läser?"
"Hur ska jag våga prata och läsa högt inför klassen på engelskan?"
"Varför har vi läxor?"
"Hur ska jag gå tillväga för att nå nästa utvecklingsmål?" "Vad måste jag förstå, vad måste jag kunna?"

# Se till att eleven får arbeta med målbilder. Det blir kanske lättare för eleven om han/hon har en inre bild att arbeta mot.

# Att eleven verkligen ska förstå syftet med mentorsamtalen och vår roll i samtalet.

# Att eleverna kan diskutera fram bra frågor tillsammans med andra kompisar som sedan kan användas vid mentorsamtalen.

# Eleverna är så vana vid att vi ger dem frågor som de ska besvara och har helt enkelt inte förmågan och erfarenheterna till att kunna ställa relevanta frågor.

# Eftersom vägledningen inför samtalen inte har varit tillräcklig har vi nu förstått att vi måste tänka om när det gäller samtalens utformning och förberedelser.

/Carina, Marianne, Karin, Kerstin A, Cissi, Helene, Jan, Dan och Tina

1 kommentar:

  1. Mycket intressanta och reflektiva tankar! Att eleverna ska ställa egna frågor och att de måste tränas i detta gillar jag (har skrivit något liknande i någon av de andra kommentarerna). Blir intressant att se när de sedan svarar på dem och bygger vidare med fortsättningsfrågor, då först hamnar vi i analys och metakognition - mål i kapitel 2! Tanken på målbild gillar jag skarpt! Kanske de ska rita, skriva och träna med drama, sedan återkoppla till kamraterna? Lätt att utvärdera över tid! Lite som niorna gjorde film om framtiden på uppstartsdagarna. Diskutera fram gemensamma frågor, absolut.

    SvaraRadera