måndag 10 oktober 2011

Idealmentorn
  • ser eleven.
  • lyssnar på vad eleven säger och behöver.
  • får eleven att tro att det går.
  • får eleven att tro att alla kan.
  • hitta vägar och spår som är kreativa och individuella.
  • får eleven att reflektera över sitt lärande.
  • får eleven att formulera sina mål.
Arbetslag 9

1 kommentar:

  1. Stora mål och härliga mål! Men ett mäktigt uppdrag! Det gäller att vara snäll mot sig själv som mentor och lägga ribban på en möjlig nivå. Med de här målen som glasögon tror jag att man ska tänka att det är eleven som i slutändan ska lära sig och förstå hur just hon lär och gör saker. Kanske kan detta lärande om sig själv lika gärna göras tillsammans med kompisen som med mentorn i vissa lägen? men det är ni ju inne på i distinktionen i de olika verben. Kanske man t o m ska skriva "Möjliggöra för eleven att hitta vägar och spår..." dessutom ska vi ju hinna med lustläsning också! Långsiktiga mål kanske kan lätta på stressen? Den viktigaste punkten är nog ändå "Får eleven att tro att alla kan" även alla mentorer! Vi måste bara vara snälla mot varandra och låta oss prova och därmed misslyckas! Annars är det svårt att känna att man lyckats ;-)

    SvaraRadera