söndag 3 februari 2013

Visionen


Lyssnade på en rektor Helen Johnson, Flich Green Academy. Så klok och inspirerande! Hon började med att tala om att hennes skola fått en utmärkelse tack vare att visionen varit tydlig och att alla medarbetarna hade arbetat mot den. Alla hade gått åt samma håll och hon hade kunnat leda dem genom att hela tiden tänka vart de var på väg. Allt arbete syftade till att förverkliga visionen.

Känner mig trygg och nöjd med att vi har en tydlig vision på Fäladsgården! När den snickrades till för snart två år sedan var jag med tillsammans med en hel del av er andra. Tänkte kanske inte då att den skulle få så stor betydelse. Jag känner dock nu att den har fått det. Den har upprepats så många gånger och näst intill hamrats in i mitt medvetande. Den sitter där och nu känns det som jag faktiskt införlivat den med mitt sätt att tänka när jag gör uppgifter, skriver LPPer eller diskuterar skolutveckling. 

Vi behöver förstås fortsätta att diskutera och bryta ned visionen så att vi vet vilka av elevernas förmågor vi måste utveckla för att varje del ska bli verklighet. Vidare måste vi fortsätta att välja metoder, digitala eller andra, för att  träna dessa förmågor. Och där någonstans är det viktigt att titta på visionen igen så att vi fortfarande är på väg mot den. Vi har något att hålla oss i!

Det är skolledningens ansvar att se till att det finns en vision. Vår valde att formulera den tillsammans med medarbetarna. Det är jag tacksam för! Det är allas vårt ansvar att använda den i alla diskussioner och beslut vi tar. Om vi gör det tror jag till och med att vi skulle ha en chans på någon utmärkelse - precis som Helen Johnsons skola !

På Fäladsgården skapar elever och lärare tillsammans framtidens kompetenser genom kreativitet, samarbete och kunskap. 

1 kommentar:

  1. Blir glad!

    Visionen hjälper även oss skolledare att hålla riktning, och jag håller med dig Cristina; jag är övertygad om att en vision som är framtagen tillsammans ger ett större genomslag.

    SvaraRadera