lördag 2 november 2013

Vi glömde kolla källan!

En januarimorgon satt jag med Ruben Puentedura i ett litet konferensrum i London. Tillsammans med några av mina kollegor fick jag frågan om vilken vetenskaplig modell eller teori vi arbetar efter på Fäladsgården. Jag har bloggat om den frågan och de tankar som den väckte i ett tidigare inlägg.

Efter att nu ha läst ett öppet brev till Puentedura http://korta.nu/3lctz och de länkar som finns i brevet har jag anledning att åter fundera kring mötet i januari. Vad hände där?

Den vetenskapliga grund som skolan ska vila på är numera välkänd och vi strävar dagligen efter att uppfylla detta krav. Frågan vi fick i januari, men som vi inte kunde besvara, bidrog till att vi under våren formulerade vårt ”manifest”. Det är välformulerat och skrivet i den fasta tron att vi nu arbetar på vetenskaplig grund. Men gör vi det? Ruben Puentedura titulerar sig doktor, men han kan inte visa upp någon avhandling inom IKT-området. Det finns inte ens dokumenterad forskning att finna om SAMR-modellen. Har vi köpt grisen i säcken, hoppat över allt det vi lär eleverna om att kolla källan och tagit det halmstrå som räcktes fram?  Jag känner mig snopen och kanske lite lurad också. Vi utgick från att Ruben Puentedura var auktoritet inom området och kontrollerade inte vilka avsikter han har. 

Läs gärna brevet och de tillhörande länkarna. Bilda dig en egen uppfattning. Jag för min del bevakar om  Mr/Dr? Puentedura svarar på de frågor som ställts. Jag hoppas att han går igång på samma sätt som vi gjorde då han frågade oss om vår vetenskapliga modell.

Om själva SAMR-modellen har jag emellertid bara gott att säga. Jag tycker att den är tydlig och en god hjälp för mig till att omdefiniera lärandet. Min förhoppning är att den också visar sig i någons dokumenterade vetenskapliga forskning ge ökad måluppfyllelse, så att den på riktigt kan kallas en vetenskaplig modell. Jag vill uppfylla kravet om att skolan ska vila på vetenskaplig grund!


5 kommentarer:

  1. Visst är det intressant! Ännu mer intressant är att Puentedura är stor i Skandinavien men inte alls känd i sitt hemland, USA. Är de bättre på källkritik än vi?

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Mycket läsvärt och ger många tankar. Jag är också tilltalad av SAMR-modellen och TPCK känns korrekt och riktig. Men undrar också som du - hur är vår egen källkritiska förmåga? Jag har läst brevet och kollat in några av länkarna. En av dem har jag tidigare läst (från LR-bloggen) men tål att läsa än en gång:
    http://lrbloggar.se/svenjargenstedt/2013/10/04/puentedura-forskning/
    /Gabriella

    SvaraRadera
  5. När jag skrev min uppsats inom Rektorsprogrammet hade jag med SAMR-modellen som vetenskaplig källa. Jag använde då artikeln:
    A Matrix Model for Designing and Assessing Network-Enhanced Courses,
    källa: http://www.hippasus.com/resources/matrixmodel/index.html
    Den var godkänd av Umeå Universitet som vetenskaplig källa.
    Spännande fortsättning följer!
    Vi tänker vidare och fortsätter att vara källkritiska!

    SvaraRadera