söndag 26 januari 2014

Inspirerande möten

En stor fördel dessa dagar i London har varit att vi förts ihop i olika arbetsgrupper, med lärare från olika håll i Sverige. Det var bra att vi medvetet inte skulle arbeta ihop med dem vi rest dit tillsammans med. Så fast Viveca, jag, Åsa och Andreas i stort sett valt samma spår och besök hade vi redan innan placerats i grupper med helt andra. Då fick vi tänka efter och vara tydligare med hur vi själva jobbade och fick inspiration från andras organisationer och prioriteringar. Senare under vistelsen diskuterade och jämförde ju vi fyra från Fäladsgården innehållet och våra egna tankar med varandra iallafall, och kunde då ha vår egen skola som grund för ett mer reflekterande tänkande.

Jag gillade också upplägget att vi i någon av dessa arbetsgrupper skulle ha kontakt innan, presentera oss och börja diskutera något på ett socialt forum. Då kom vi snabbare igång med samarbetet på plats och var också lite mer nyfikna på varandra. En tanke att ha med sig då vi för ihop elever i olika konstellationer både inom och mellan klasserna. Att presentera en förberedande uppgift de ska ha gjort för att lära känna varandra och bli nyfiket inställda till samarbetet.

Jag hade turen att träffa människor med intressanta saker att berätta om.
Blandannat:
Helen Stålarm från Glasbergsskolan i Mölndal, som just gått samma utbildning på Lin som Ingrid. De på Glasbergskolan hade sedan ett halvår bakåt börjat jobba med Lins "På riktigt"-läromedel och var med och pratade om det på någon av programpunkterna, vi skulle sett en film om dem på "På riktigt"-spåret , men då krånglade wifi-uppkopplingen på HMS Belfast. När lärarna som håller på att bygga sitt läromedel tillsammans med Lin på Glasbergskolan är iväg, har resten av lärarna liknande kortprojekt med eleverna som vi har, då vi rättar np.

Rickard Kjellgren, lärare på NTI Luleå, en gymnasiefriskola genom AcadeMedia, som av sina 200 elever blivit nominerad och fått utnämningen som bästa lärare av handelskammaren. Ett av prisen var att få åka på BETT-mässan. Hans lärarstil var att vara mycket personlig och engagerad med sina elever. Många av eleverna på den skolan hade tidigare haft låg närvaro, men de hade börjat komma på just Rickards lektioner och nu var de alltid där.

Ann-Catrin Rundkvist, rektor från Lidköping, som ifjor åkte med hela sin personal till BETT-mässan  men utanför Lins regi, så de fick ned priserna. För att finansiera att alla åkte tog lärarna inte in vikarie utifrån då de var sjuka, utan de andra i arbetslaget skötte om den undervisningen också. Just när de åkte så var eleverna lediga, då de hade lagt 3-4 av årets alla studiedagar där. Dessutom hade skolan dragit ner på att kopiera och också bromsat vissa andra inköp och kostnader.

Jonas Knutsson, IT-pedagog från Kalmar, hade utvecklat skolans system med elever som Digitala coacher, det var de som hade gjort klisterdekalerna att sätta på sina datorlock, som Andreas hade med på bild i sitt inlägg om badges - digitala diplom.

Är något av detta intressant att höra mer om så har jag deras mailadresser och även kontakt med dem i vår egen lilla facebookgrupp.

Och fantastiskt roligt var det att få träffa en gammal elev, Làra Florasdottir, som efter att ha utbildat sig till lärare på Island, kommit tillbaka till Lund och nu jobbar på Rinnebäcksskolan i Kävlinge där de har en framgångsrik pedagogik. Rinnebäckskolan var en programpunkt under dagarna i London, men den hörde inte jag tyvärr. Känslan då en av mina första elever på Fäladsgården jätteglad kommer fram på välkomstminglet i London, kramar om mig och ivrigt berättar om sitt yrkesliv var obegriplig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar