onsdag 22 januari 2014

What did you learn in school today?


Dagens aktivitet bar den ambitiösa och provocerande titeln ”Lärande på riktigt” och tog sin början vid Speaker’s Corner. Efter indelning i grupper gav vi oss ut på 
uppdrag. Utrustade med tunnelbanekort och läsplatta hittade vi våra olika uppdrag via Google maps. I stora drag handlade det om att samarbeta, lösa uppgifter ute i stadens rum, t ex på Science museum med en intressant utställning om 3D-skrivare och att utmana sig själv.

Till slut kom vi till slutstationen som var HMS Belfast, det imponerande krigsskepp som varit med om både Normandie och Koreakriget. 

Där fick vi en kort dragning om syftet med dagens aktiviteter av Linda Höidal från Lin education. Hon talade bland annat om de olika designparametrar som de bygger sina elevuppgifter på. Verkligheten var en av dessa parametrar som de löser genom att utgå från elevernas vardag och deras digitala arenor. En annan var ”lust och det är en god tanke känner jag, att man formulerar och presenterar uppgifter omsorgsfullt så eleverna blir nyfikna och det skapas en viss förväntan. 
Helt i linje med vad vi redan gör i våra ”uppdrag” till projektperioder och andra uppgifter. Heja oss!

Sist men inte minst väntade Ewan Mackintoshs föreläsning som avhandlade ämnet samarbete. 

Jag tar med mig två saker: dels att vi borde se till att lärare får mer tid till att samverka. Ewan menade att när lärare får möjlighet att samverka kan ett innovativt lärande och skapande ske. Hur kan vi skapa fler kontaktytor mellan lärare?

Det andra handlade om att ställa de rätta och provocerande frågorna som utmanar eleverna. Inga rätta svar och helst ”ogooglebara”!

Avslutningsvis en tänkvärd Edisonsk tolkning av ordet FAIL: First Attempt In Learning.

God natt från Andreas



3 kommentarer:

  1. Intressant!
    Skall vi se till att våra elever skall samarbeta och anta olika roller så måste detta ju gälla oss själva också. Vi måste ju samarbeta och då i många olika roller. Detta tar tid och det är viktigt att vi kan få den tiden, precis som eleverna skall få den tid de behöver för att lösa sina uppgifter.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Det var bra va? Lät sjukt spännande när Anders från Lin berättade om det. Håller med Anders, tycker vi borde ta ett steg längre. Tycker vi står och stampar lite och når inte riktigt upp till den nivå jag vill att vi ska vara på.

    SvaraRadera