onsdag 15 april 2015

Glädje och tårar- en bra start på dagen!

Micke Gunnarssons föreläsning skulle handla om att barnen kommer till oss från framtiden! Jag skulle säga att det i stället handlade om att vi ska ta vara på barnens förmåga och att inte ta död på deras vilja att lära.
Känslan jag fick var att det är dags att pusha mina barn/våra elever till att verkligen tro på sina förmågor och att våga vilja lära sig!

En ahaupplevelse jag fick var: barnen kommer hem med en teckning och det första en säger "Åh vad duktig du är", vilket tar död på barnens vilja att utvecklas istället ska du fråga "Vad är det du har ritat?" Ställ frågor istället för att hela tiden bedöma barnen!  Eleverna är redan något och de utvecklas hela tiden!  Låt dem få upptäcka, utvecklas och träna sig i förmågorna! Detta var en föreläsning som gav mig en tro på att jag är på rätt väg i min Bfl, att synliggöra förmågorna och att låta eleverna få arbeta med dem på ett tydligt sätt innan de bedöms!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar