onsdag 25 januari 2017


                        

Bett 2017 ExCel - London 

Första dagen på Bett mässan. Mitt intryck vad mycket produkter, vad mycket säljare, så mycket montrar, så många besökare och bra föreläsningar. Det är både Wow och lite för mycket wow. Vad är det som är wow? Det finns så oerhört mycket digitala redskap. Mycket som behövs men också väldigt mycket överflöd. Ibland är wow själva presentationen, montern och produkten? Jo laddningsstation för ipads. -Jaha, allt det där för den produkten tänkte jag? Men jag förstår det är hård konkurrens om kunderna. Sen kunde man se fantastiska produkter och lösningar. Ett exempel, en handscanner som scannar barnen när de kommer in till dagis, förskola och hur de registreras när de kommer och så kan föräldrar, personal ha koll på när barnen kommer dit och hem. Jag har drivit bollskola och har alltid tyckt säkerheten kring barnen har varit viktigast. Det tog totalt 20 minuter att pricka på och av dom manuellt på min lista. 20 minuter som vi hade kunnat använda till mer fokus på fotbollen. 

Jag hamnade på en föreläsning där jag hörde att han var finländare, direkt blev jag nyfiken då Finland ligger så bra till i studieresultat för 'kidsen'. Han pratade väldigt tydligt att hitta lösningar och att dela med sig av detta. Precis som programmering när du programmerar en app tex och du väljer att släppa koden fri. Vadå släppa koden fri? Jo man har inga hemligheter utan delar med sig av allt. Jämför med företag som vill tjäna pengar och håller koden hemlig så de kan sälja sin produkt. När du har koden hemlig begränsar du möjligheten att utveckla det. Men om du delar med dig till alla så kan alla hjälpas åt att få programmet bättre. Så kan man göra med lärande och undervisning, men då måste de högre instanserna tänka rätt.

Är man en god kamrat så finner du dom alla runtom i världen. I en av montrarna hittar jag en barndomskompis från högstadiet. Joakim "Volle" arbetar i England och ja det är han som visa mig handscanner lösningen. Det är en liten värld vi lever i och kom ihåg vikten av att vara en god kamrat. Vi har inte setts på flera år och nu stod vi där på varsin sida av montern. 

/Claudio - Fäladsgården

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar